Go-Blue, uw partner in elektrisch laden

ONDERGRONDS LADEN

SCHAALBAAR, OVERZICHTELIJK MAAR BOVENAL VEILIG

Omgevingsvergunning sinds 11 maart 2021

Parkeerterrein met 2 of meer parkeerplaatsen:


  • laadinfrastructuur verplicht voor elke parkeerplaats


Parkeerterrein met meer dan 10 parkeerplaatsen:


  • laadinfrastructuur verplicht voor elke parkeerplaats

Parking met meer dan 10 parkeerplaatsen:


  • minstens 2 oplaadpunten
  • én laadinfrastructuur voor 1 op 4 parkeerplaatsen


Nieuwbouw

Ingrijpende renovatie

Parkings

EEN COLLECTIEVE AANPAK IS ESSENTIEEL


Volgens de UVS (Unie van Syndici) is het noodzakelijk om, eerst en vooral, het elektrisch laden voor iedereen mogelijk te maken in appartementsgebouwen. D.w.z. het gebouw voor te bereiden zodat iedereen die het wil, of iedereen die vroeg of laat een elektrische auto zal aanschaffen, op een veilige en correcte manier zijn auto elektrisch kan laden. Een collectieve voorbereiding van het gebouw (afzonderlijke meter) is dus onontbeerlijk en biedt meerdere voordelen.


Voordelen:


  • Load-balancing. Worden er in de toekomst meer e-rijders binnen de VME verwacht? Best is dan te opteren voor een laadoplossing die de beschikbare stroom optimaal kan verdelen (load balancing) tussen de laadpunten met behulp van een energiemanagementsysteem. De sterkte van de netaansluiting en het totaalvolume van het energieverbruik bepalen het aantal laadpunten per netaansluiting. Met een energiemanagementsysteem wordt de beschikbare stroom verdeeld tussen auto’s die tegelijk willen opladen. Hierdoor wordt optimaal gebruik gemaakt van de beschikbare capaciteit op de netaansluiting. Bij onvoldoende capaciteit kan de netaansluiting verzwaard worden.


  • Financiering van de basisinstallatie met het juiste vermogen: de mogelijkheid bestaat dat de VME de werken voor de netverzwaring op zich neemt, in dergelijke gevallen zijn alle verzwaringskosten gemeenschappelijk.


  • Kostenbesparingen op verschillende vakken; ook bij voorbeeld als de VME in de toekomst de laadpunten voorziet met zelf opgewekte energie (zonnepanelen). De nodige vermogens kunnen een stuk lager zijn waardoor aanpassingen aan meterbatterijen niet nodig zijn, minder private kabels die door elkaar lopen, niet iedere klant dient zijn huisinstallatie aan te passen en te herkeuren, eenvoudiger om laden van bezoekers te organiseren. De beschikbare netcapaciteit kan door de netwerkbeheerder gecontroleerd worden.


  • Brandveiligheid


  • Risicoanalyse en keuring (1 keuring i.p.v. van afzonderlijke keuringen)

U woont in een appartement en beschikt over een parking, ondergronds.

Wat schrijft Fluvius voor indien een medebewoner van een appartementsgebouw een laadpaal wenst?

Laadpalen verplicht sinds 11 maart 2021?


Sinds 11 maart 2021 gelden nieuwe verplichtingen in Vlaanderen voor nieuwbouw of ingrijpende renovatieprojecten. Wie een omgevingsvergunning aanvraagt dient voorbereidende werken te treffen om laadinfrastructuur mogelijk te maken. (bron: Fluvius)

1.1 Scenario 1 – Je laadt je wagen zelf op achter je privéaansluiting


In dit geval heb je een elektrische verbinding nodig tussen je oplaadpunt (of stopcontact) en je elektriciteitsmeter. Liggen die elektriciteitskabels er nog niet, dan mag je die als eigenaar van de parkeerplaats op eigen kosten aanbrengen. Voorwaarde is wel dat de kabels alleen door de gemeenschappelijke delen, of de eigen privatieven, mogen lopen. Hier is art. 3.82 B.W. van toepassing (art. 577-2, §10 Oud B.W.).

Je moet dit vooraf melden aan de mede-eigenaars/syndicus. Verder kies je alles zelf: of je laadt via een stopcontact of via een oplaadpunt, het merk en het type van het oplaadpunt.


1.2 Scenario 2 – Je laadt op in groep, in overleg met de mede-eigenaars (collectief)


Hierbij liggen alle oplaadpunten achter één collectieve elektriciteitsmeter, zodat ze als groep slim kunnen worden aangestuurd. Dit scenario vereist goede afspraken met de mede-eigenaars.

WAT ZEGT FLUVIUS?

Voor de bouw van nieuwe residentiële gebouwen met minstens twee parkeerplaatsen of de renovatie van oudere appartementsgebouwen met minstens tien parkeerplaatsen gelden nieuwe verplichtingen op het gebied van laadpunten.


Woon je in een appartementsgebouw en wil je je auto thuis opladen? Dat kan door parkeerplaatsen van laadinfrastructuur te voorzien. Hou hierbij rekening met de wetgeving i.v.m. de mede-eigendom. In het bijzonder de procedure beschreven in artikel 577-2, §9 en §10 uit het Burgerlijk Wetboek.


Twee scenario's voor laadinfrastructuur zijn mogelijk:


1. Je laadt op in groep via een collectieve aanpak (dit is onze aanpak)


Hierbij liggen alle oplaadpunten achter één collectieve elektriciteitsmeter, zodat ze als groep slim kunnen worden aangestuurd. In samenspraak met Fluvius reserveer je als gemeenschap een specifiek vermogen voor deze groep laadpunten.


2. Je laadt je wagen zelf op achter je privéaansluiting


In dit geval heb je een elektrische verbinding nodig tussen je oplaadpunt (of stopcontact) en je elektriciteitsmeter. Liggen die elektriciteitskabels er nog niet, dan mogen de kabels alleen in de gemeenschappelijke delen lopen en zijn de kosten voor de eigenaar die de laadinfrastructuur wil aanleggen.


Verder kies je alles zelf: of je laadt via een stopcontact of via een oplaadpunt, het merk en het type van het oplaadpunt. Het nadeel is dat de oplaadsnelheid eerder beperkt is: tot 10 km rijbereik/u (stopcontact) of 15 km rijbereik/u (oplaadpunt). Wil je toch sneller laden? Kies dan voor scenario 1.

bron: Fluvius

Waar ligt nu het verschil tussen een eigen installatie, dus achter de persoonlijke teller, en een collectieve installatie, achter een gemeenschappelijke teller?

U wenst een laadstation achter de eigen teller te plaatsen?


Uw parking ligt 15 meter van de teller verwijderd.


  • U kunt enkel monofasig aan 16A laden - 3,7kW (zie Fluvius)
  • 15 meter XGB 5G6 kabel - halogeen vrij
  • PVC-buis voor kabel
  • RCD-B differentieel verplicht volgens AREI
  • Zekering
  • Huishoudelijke keuring
  • Klein materiaal
  • Werkuren
  • Laadstation


Uw kost zal hier liggen tussen de € 3.000 - € 3.500




Uw parking ligt 50 meter van de teller verwijderd.


  • U kunt enkel monofasig aan 16A laden - 3,7kW (zie Fluvius)
  • 50 meter XGB 5G10 kabel - halogeen vrij
  • PVC-buis voor kabel
  • RCD-B differentieel verplicht volgens AREI
  • Zekering
  • Huishoudelijke keuring
  • Klein materiaal
  • Werkuren
  • Laadstation


Uw kost zal hier liggen tussen de € 4.200 - € 4.600

U kiest samen met uw medebewoners voor een collectief circuit?


Er wordt een circuit - 5G16 flatcable - getrokken vanuit de gemeenschappelijke teller langs alle parkings. Er wordt dan gebruik gemaakt van het beschikbare vermogen op de gemeenschappelijke teller. Aangezien er niet meer is zal er dus ook nooit meer gebruikt kunnen worden - geen overbelasting. Dit circuit wordt niet huishoudelijk maar industrieel gekeurd met inachtname van de eisen van Fireforum en AREI.


De gemiddelde kost per parking - dus enkel voor de eigenaren van een parking - ligt rond de € 500 - € 650. Dit verschilt wanneer er wifi, kabelgoten, ed wel of niet aanwezig zijn.


Wanneer een bewoner een laadstation wenst, wordt dit station simpelweg gekoppeld aan dit circuit.


De individuele installatiekost zal op deze manier altijd hetzelfde zijn:


- XGB 5G6 kabel van circuit tot parking

- laadstation

- werkuren


Uw kost ligt hier rond de € 2.500 per aansluiting - afhankelijk van gemiddelde meter circuit/parking.

NADELEN

  • Niet iedereen rijdt (semi) elektrisch en heeft nog geen nood aan een laadstation.
  • Bewoners zonder deze nood betalen wel mee aan de gemeenschappelijke kost.
  • U woont niet op dit adres

VOORDELEN

  • Schaalbaarheid. Op eigen tempo kunnen bewoners inhaken op het circuit zonder de hoge installatiekost.
  • Hoger laadvermogen
  • Load-balancing tussen alle laadstations
  • Extra veiligheid door noodsysteem in stations alsook noodknoppen in de parking (Fireforum)
  • Industrieel gekeurd
  • Indien nodig kan Fluvius uitbreiden met 80A.

ACTOREN

Vlaanderen / AREI


Verplichting voor laadpunten bij parkings.


Sinds 11 maart 2021 gelden nieuwe verplichtingen voor de installatie van oplaadpunten voor elektrische voertuigen op parkeerterreinen van gebouwen.


Lees verder

De gemeenschap


Met ons systeem leveren we in eerste instantie een degelijk en veilig algemeen circuit langs alle parkings. Dit circuit heeft een vast vermogen (A) zodat er hier nooit een overbelasting kan ontstaan. Na de keuring door een erkend Industriële keuringsinstantie worden de stations aangesloten op het tempo dat de bewoners wensen. De één meteen, de ander pas over 6 maanden.


Hoe het ook zij er zal geen grote installatiekost meer nodig zijn. Deze is door de gemeenschap reeds gedaan.

Fireforum - Brandweer


Elektrische voertuigen worden steeds vaker gebruikt, mede onder impuls van de overheid, en maken uiteraard ook gebruik van parkings.


Lees verder

Syndicus


Ondertussen werken wij al met de meeste syndici samen voor de eerste projecten doorheen het land. Voor hen is het vooral belangrijk overzicht te hebben over de laadsessies per bewoner. Zij, net als de VME, krijgt hier volledige toegang toe.



Afrekeningen, indien nodig, kan de syndicus via dit portaal perfect uitvoeren of uitbesteden aan Go-Blue.