Omgevingsvergunning sinds 11 maart 2021
Parkeerterrein met 2 of meer parkeerplaatsen:
Parkeerterrein met meer dan 10 parkeerplaatsen:
Parking met meer dan 10 parkeerplaatsen:
Nieuwbouw
Ingrijpende renovatie
Parkings
EEN COLLECTIEVE AANPAK IS ESSENTIEEL
Volgens de UVS (Unie van Syndici) is het noodzakelijk om, eerst en vooral, het elektrisch laden voor iedereen mogelijk te maken in appartementsgebouwen. D.w.z. het gebouw voor te bereiden zodat iedereen die het wil, of iedereen die vroeg of laat een elektrische auto zal aanschaffen, op een veilige en correcte manier zijn auto elektrisch kan laden. Een collectieve voorbereiding van het gebouw (afzonderlijke meter) is dus onontbeerlijk en biedt meerdere voordelen.
Voordelen:
U woont in een appartement en beschikt over een parking, ondergronds.
Wat schrijft Fluvius voor indien een medebewoner van een appartementsgebouw een laadpaal wenst?
Laadpalen verplicht sinds 11 maart 2021?
Sinds 11 maart 2021 gelden nieuwe verplichtingen in Vlaanderen voor nieuwbouw of ingrijpende renovatieprojecten. Wie een omgevingsvergunning aanvraagt dient voorbereidende werken te treffen om laadinfrastructuur mogelijk te maken. (bron: Fluvius)
1.1 Scenario 1 – Je laadt je wagen zelf op achter je privéaansluiting
In dit geval heb je een elektrische verbinding nodig tussen je oplaadpunt (of stopcontact) en je elektriciteitsmeter. Liggen die elektriciteitskabels er nog niet, dan mag je die als eigenaar van de parkeerplaats op eigen kosten aanbrengen. Voorwaarde is wel dat de kabels alleen door de gemeenschappelijke delen, of de eigen privatieven, mogen lopen. Hier is art. 3.82 B.W. van toepassing (art. 577-2, §10 Oud B.W.).
Je moet dit vooraf melden aan de mede-eigenaars/syndicus. Verder kies je alles zelf: of je laadt via een stopcontact of via een oplaadpunt, het merk en het type van het oplaadpunt.
1.2 Scenario 2 – Je laadt op in groep, in overleg met de mede-eigenaars (collectief)
Hierbij liggen alle oplaadpunten achter één collectieve elektriciteitsmeter, zodat ze als groep slim kunnen worden aangestuurd. Dit scenario vereist goede afspraken met de mede-eigenaars.
WAT ZEGT FLUVIUS?
Voor de bouw van nieuwe residentiële gebouwen met minstens twee parkeerplaatsen of de renovatie van oudere appartementsgebouwen met minstens tien parkeerplaatsen gelden nieuwe verplichtingen op het gebied van laadpunten.
Woon je in een appartementsgebouw en wil je je auto thuis opladen? Dat kan door parkeerplaatsen van laadinfrastructuur te voorzien. Hou hierbij rekening met de wetgeving i.v.m. de mede-eigendom. In het bijzonder de procedure beschreven in artikel 577-2, §9 en §10 uit het Burgerlijk Wetboek.
Twee scenario's voor laadinfrastructuur zijn mogelijk:
1. Je laadt op in groep via een collectieve aanpak (dit is onze aanpak)
Hierbij liggen alle oplaadpunten achter één collectieve elektriciteitsmeter, zodat ze als groep slim kunnen worden aangestuurd. In samenspraak met Fluvius reserveer je als gemeenschap een specifiek vermogen voor deze groep laadpunten.
2. Je laadt je wagen zelf op achter je privéaansluiting
In dit geval heb je een elektrische verbinding nodig tussen je oplaadpunt (of stopcontact) en je elektriciteitsmeter. Liggen die elektriciteitskabels er nog niet, dan mogen de kabels alleen in de gemeenschappelijke delen lopen en zijn de kosten voor de eigenaar die de laadinfrastructuur wil aanleggen.
Verder kies je alles zelf: of je laadt via een stopcontact of via een oplaadpunt, het merk en het type van het oplaadpunt. Het nadeel is dat de oplaadsnelheid eerder beperkt is: tot 10 km rijbereik/u (stopcontact) of 15 km rijbereik/u (oplaadpunt). Wil je toch sneller laden? Kies dan voor scenario 1.
bron: Fluvius
Waar ligt nu het verschil tussen een eigen installatie, dus achter de persoonlijke teller, en een collectieve installatie, achter een gemeenschappelijke teller?
U wenst een laadstation achter de eigen teller te plaatsen?
Uw parking ligt 15 meter van de teller verwijderd.
Uw kost zal hier liggen tussen de € 3.000 - € 3.500
Uw parking ligt 50 meter van de teller verwijderd.
Uw kost zal hier liggen tussen de € 4.200 - € 4.600
U kiest samen met uw medebewoners voor een collectief circuit?
Er wordt een circuit - 5G16 flatcable - getrokken vanuit de gemeenschappelijke teller langs alle parkings. Er wordt dan gebruik gemaakt van het beschikbare vermogen op de gemeenschappelijke teller. Aangezien er niet meer is zal er dus ook nooit meer gebruikt kunnen worden - geen overbelasting. Dit circuit wordt niet huishoudelijk maar industrieel gekeurd met inachtname van de eisen van Fireforum en AREI.
De gemiddelde kost per parking - dus enkel voor de eigenaren van een parking - ligt rond de € 500 - € 650. Dit verschilt wanneer er wifi, kabelgoten, ed wel of niet aanwezig zijn.
Wanneer een bewoner een laadstation wenst, wordt dit station simpelweg gekoppeld aan dit circuit.
De individuele installatiekost zal op deze manier altijd hetzelfde zijn:
- XGB 5G6 kabel van circuit tot parking
- laadstation
- werkuren
Uw kost ligt hier rond de € 2.500 per aansluiting - afhankelijk van gemiddelde meter circuit/parking.
NADELEN
VOORDELEN
ACTOREN
Verplichting voor laadpunten bij parkings.
Sinds 11 maart 2021 gelden nieuwe verplichtingen voor de installatie van oplaadpunten voor elektrische voertuigen op parkeerterreinen van gebouwen.
Met ons systeem leveren we in eerste instantie een degelijk en veilig algemeen circuit langs alle parkings. Dit circuit heeft een vast vermogen (A) zodat er hier nooit een overbelasting kan ontstaan. Na de keuring door een erkend Industriële keuringsinstantie worden de stations aangesloten op het tempo dat de bewoners wensen. De één meteen, de ander pas over 6 maanden.
Hoe het ook zij er zal geen grote installatiekost meer nodig zijn. Deze is door de gemeenschap reeds gedaan.
Elektrische voertuigen worden steeds vaker gebruikt, mede onder impuls van de overheid, en maken uiteraard ook gebruik van parkings.
Ondertussen werken wij al met de meeste syndici samen voor de eerste projecten doorheen het land. Voor hen is het vooral belangrijk overzicht te hebben over de laadsessies per bewoner. Zij, net als de VME, krijgt hier volledige toegang toe.
Afrekeningen, indien nodig, kan de syndicus via dit portaal perfect uitvoeren of uitbesteden aan Go-Blue.